Direktlänk till inlägg 14 oktober 2016

Vecka 41 Fredagen den 14 okt.

Av saradorthy - 14 oktober 2016 10:58

Sedan förra veckan har det varit Partiledardebatt i TV och i Riksdagen. Svåra frågor som skall belysas och bevisas för alliansen och vice versa. Det är 2 år till valet 2018 så om ett år börjar det att bli intressant.Så såg jag programmet Sveriges bästa hemtjänst och jag blev både förskräckt och bedrövad. Ambitionen var från början att den som behövde lite omsorg skulle få hjälp i hemmet behövde dom droppar i ögonen behövde dom inte gå till vårdcentralen eller anlita någon anhörig . Sedan blir vi äldre och äldre och det har ju patienterna i programmet blivit ochså.Nu är det så många som blivit riktigt dåliga och fortfarande skall ha personal 4 ggr. om dagen och vi såg hur lite tid dom har varje gång och sedan är det aldrig samma personal varje dag kanske domkänner igen någon i veckan Det är inget fel på personalen dom arbetar efter order och det kan bli förödande för dom som är svagast . Jag har ett förslag när man närmar sig 80 år Skalman se över sitt boende kan jag bo kvar när krafterna tryter. Det är bättre att ha en mindre lägenhet nära en stad eller ett större samhälle som har den service jag behöver . I programmet bedömde jag att alla som var med skulle behöva dygnet om hjälp. Nu måste kommunerna börja bygga nya äldreboende som är trevliga ochpraktiska det behöver inte var små kök i varje rum . Det går att bygga både bra och ekonomiskt . Hemlagat mat skall det vara och bra med personal. Sedan skall det var en mycket stor terass med golv som rullstolar och rullatorer ryms och där skall man kunna sitta och dricka kaffe varje dag när vädret tillåter . Då kan patienterna gå omkring och ha det mysigt . Terassen skall var minst 100 kvadratmeter. Blommor ikrukor och lådor det tycker kvinnorna dom kommer också att sköta om dem . Jag skulle aldrig jobba i Hemtjänsten och springa hit och dit en halvtimme här och där . Kommunerna kan tacka Gud att dom har så tålmodig personal. Tacka vet jag att jobba på ett äldreboende som man kan lära känna dem som man skall hjälpa.I nästa blogg skall jag tala om min första semester med min bästa kompis Siri . Sverige 100 det betydde att man fick åka tåg för hundra kronor mer om det nästa gång Hälsar Sara-Dorthy

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av saradorthy - 15 juni 2018 08:55

Denna blogg är den sista jag skriver , det är ungefär 5 år sedan jag skrev min första blogg . Nu har jag fyllt 90 år så det är lagom att sluta. Jag har haft en trevlig födelsedagsfest förresten 2 st. Den första var mes vänner på Sveriges Nationalsdag...

Av saradorthy - 1 juni 2018 10:35

Vi har nu alla fått informationen om krisen eller kriget kommer. Det var 9 punkter om vår vardag skulle vändas upp och ner. Jag tror jag säger som jag gjorde till hjärtdoktorn som skulle kranskärlsopera mig, han berättade allt som kan hända en sådan...

Av saradorthy - 25 maj 2018 19:08

Bloggen blev sen i dag , men jag har haft städhjälp i dag minafönster är så fina och rena nu och golvet så perfekt. När dom gått återstår det för mig att sätta tillbaka blommorna och lägga tillbaka mattorna oc sommargardinerna skall opp , jag blir ri...

Av saradorthy - 18 maj 2018 21:54

I dag har jag varit till frissan och klippt mig hon har gjort mig fin. För att återgå till politiken så tycker jag S och M har samma uppfattning om intregation av invandring. man måste först och främst se till att dom som fått uppehåll tillstånd at...

Av saradorthy - 12 maj 2018 10:43

Bloggen blir en dag försenad, ett par goda vänner kom hit med goda bakelser och vi satt ute på balkongen och fikade njöt av av den varma solen. När dom gick så kom jag ihåg det är ju fredag i dag , då fick det vara till lördag istället. Våren går så ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards