Alla inlägg under mars 2017

Av saradorthy - 31 mars 2017 12:03

Läste i Expressen vad många äldre svenska uteliggare det finns i S-Holm , så en massa Afganska pojkar som lever under jorden . Så finns det många äldre pensionärer särskilt kvinnor som har det fattigt att barnen måste hjälpa dem , när man staplar allt på varandra så blir det sorgligt . I övrigt har vi det fantastigt bra och medelsvensson har det riktigt bra. Men hur vi än vrider och vänder så tror jag att det aldrig går att alla får allt vad dom vill ha, så länge vi lever på denna ofullkomliga värld får vi finna oss i att det aldrig kan bli jämnllig. Så kom vi hem från vår Gotlandssemester och började jobba som vanligt. Haidi fick jobba så mycket hon villa det var viktigt att hon kom in i det svenska samhället , sonen var vara 9 år så han brydde sig inte så mycket om henne han hade sina kompisar. Så blev det september och Haidi berättade att innan hon kom till oss hade hon blivit så förälskad i en Italienare och nu var han på väg till Sollefteå med sin kompis för att söka jobb här, hjälp tänkte vi inte har hon väl tänkt att vi skall ta hand om dem ochså men det hade hon inte. Dom tog in på ert rumshotell var på arbetsförmedlingen och sökte jobb. Haidi fick vara med dem på dagarna. Efter ungefär 8 dagar sa dom till Haidi vi får inget jobb här utan måste åka söderut för att få jobb. Haidi blev helt förtvivlat . Fortsättning följer hälsar Sara-Dorthy

Av saradorthy - 24 mars 2017 11:45

Hur skall man kommentera alliansens röra. Politiken har blivit oberäknelig och oförståelig. Man kan beskriva den så här än slank den hit och än slank den dit och än slank den ner i diket. Alliansen måste ta tag i sammanhållningen mellan dom fyra partierna , tiden går fort och snart är del val 2018 . Nu fortsätter min livsresa, året var 1963 och vi hade fått tag i en lämplig lokal för tillverkning och försäljning. Min man tog tag i planeringen och allt som måste till för att det skulle fungera . Lunchrum och sanitära utry.mmen fanns. Nu ordnades kylrum frysar mm . Brödbutiker fick en modern inredning och jag tyckte att allt blev så bra. I början av maj kunde företaget flytta längre upp på Storgatan . Allt fungerade som vi planerat helt perfekt . Så kom det en överraskning i slutet av juni ett brev från Haidi Tyskland och nu ville hon komma till oss och stanna vad vi förstod . Vi fick ett väldigt bryderi vad skulle vi svara , att ta emot ett tonårsbarn som skulle fylla 17 år måste man tänka igenom riktigt. Nu kunde hon få ett eget rum och jobb i företaget kunde vi ochså erbjuda . Att svara nej klarade vi inte av så i skrev att hon var välkommen , vi tänkte att hon får väl pröva själv. Haidi kom i juli mån. Vi hade bestämt att stänga företaget i 14 dagar och åka till Gotland. Vi semestrade där tillsammans med en familj som vi kände sedan länge . Vi hyrde en stor villa . Fortsättning följer Hälsar Sara-Dorthy

Av saradorthy - 17 mars 2017 11:06

Jag har inte varit så pigg sista mån. Min läkare vill att jag skall trappa ner kortisonet helt vilket jag gjort . Läkarbesöket med många prover visades sedan proven var klara att 2 prov var inte tillfredställande . På måndag skall jag ta nya prov om en vecka får jag svar få se om dom förbättras. Så till min berättelse tiden går fort snart var det 1961 , sonen började skolan företaget rullade på tomten var färdigpanerad och planterad . Vi trivdes bra med villan och många vänner som vi fått under åren . Jag kunde jobba mera i företaget mycket att se hur kinderna ökades för varje år. Vi började lite smått att fundera på att få tag i större lokaler för tillverkning och försäljning. Fritiden tillbringade en del av till församlingens verksamhet. Fortsättning följer hälsar Sara-Dorthy

Av saradorthy - 10 mars 2017 11:08

På tisdagen var programmet Plus tillbaka för sesongen men mycket förenklad och avskalad program. En kvinnlig gäst var där som arbetade för miljön och hade tre punkter nr 1 att skippa flyget och åka tåg istället , men näringslivet , kungahuset och sjuktransporter som måste anlita flyget , det är nog kanske några personer som kan avstå . Nr 2 Att semestra i Sverige i stället för utlandet . Men men dom välbeställda har nog svårt att avstå skulle jag tro. Nr 3 handla på second , det tror jag väldigt många gör redan . På onsdagskväll var programmet När livet vänder det var så fantastiskt gripande naturligtvis fick man bara höra en del, men vad ett barn och tonåring kan få vara med om är mycket svårt att ta in./ Så till min livsberättelse , vi började året 1958 med att inreda villan som var på 92 kvadratmeter med källare som består av garage , pannrum, tvättstuga och matkällare. På vårkanten började min man att måla villan utvändigt och jag pysslade innomhus. Och sedan skulle tomten planeras . Senare på året så sa min man att nu vill jag ta bagarmästarprovet eller brevet.Man skulle ha haft företag i minst 5 år samt ha kunskap i ekonomi och naturligtvis baka snyggt bröd och kakor mm. Jag tror att han åkte til S-holm och allt gick bra så nöjd åkte han hem. Fortsättning följer hälsar Sara-Dorthy.

Av saradorthy - 3 mars 2017 11:38

Det har varit mycket tal om att Kristdemokraterna sedan valet legat under spärren. Att notera partiet fått en ny ledare som inte hunnit bli varm i kläderna, fött 2 barn och kommer inte att börja jobba förrän efter semestern. Nu läste jag i Dagen att Lars Adaktusson vill in i riksdagen han är nu EU parlamentariker. Partiet håller på ett förnyelsearbete som alla partier måste genomgå eftersom mycket förändras inom riket men ochså omvärlden. Jag har inte räknat ut KD långt därifrån Kristdemokraterna behövs ännu mera nu. Det kommer att synas och höras till hösten. Så till min berättelse, så blev det år 1957 och kommunen hade det sista året hållit på att slutföra gator, vattenledningar och allt som behövdes för försäljning av tomter.Midsommare 1957 var allt klart för försäljning av tomter. Många var intresserad ochså vi var det ,min pappa tyckte det var mycket bra, vi fick många bra råd av honom. Då skulle man söka bostadslån hos staten och alla fick låna lika mycket 49.500 .Köpet blev av min man höll i bygget och ordnade alla hantverkare som behövdes.en familj som vi umgicks med gjorde likadant och vi blev grannar. Det var väldigt spännande själv kunde jag inte tillföra någon kunskap. Bygget fortskred underhösten och julen 1957 kunde vi flytta in , men själva julfirandet fanns vi hos mina föräldrar .Samtidigt under året tog jag körkort , men jag måste erkänna att någon bra bilförare blev inte. Fortsättning följer hälsar Sara-Dorthy

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards