Alla inlägg under december 2016

Av saradorthy - 30 december 2016 10:51

Nu går detta år mot sitt slut.veckan som gått har jag fått umgås med mina barnbarn . Julafton och annandagen var det fotografering och med 6 barn så var det inte lätt att få alla på plats men fotografen han tog det med ro . Bloggen i dag blir kortvarig om ett par timmar skall jag åka buss till Sollefteå och fira nyår med min systers familj. Det blir roligt , vi som familj hade vårt hem där i 20 år. Ett Gott Nytt År önskar Sara-Dorthy

Av saradorthy - 23 december 2016 12:15

I Morron är det Julafton pch jag finns hos min sons familj . Vi kommer att vara 14 personer 8 vuxna 6 barn , det blir säkert livligt men roligt. Hoppas alla har någon att fira julafton med det är inte roligt att vara ensam. Dom flesta i Sverige har det väldigt bra , sedan finns det olyckliga omständigheter som gjort att folk hamnat i fattigdom och elände. Men har dom människor som måste fly för bomber t. ex i Syrien . Det är ju inte Scerige eller Europa som har orsakat detta elände utan regimen och olika grupper som inte kommer överens. Det är ofattbart hur medborgarna behandlas , felprogramerade hjärnor måste dom ha. Ingen snö har vi bara rimfrost på taken ser jag det enda som bra det blir billigt med snöröjningen för kommunen. Önskar alla en fridfull och välsignad jul från Sara-Dorthy

Av saradorthy - 16 december 2016 10:18

I söndagskväll lyssnade jag till Anders Borg i programmet Min Sanning . Det var intressant. Det har varit upprop från kyrkofolket och andra organisationer om familjevänligare asylpolitik. Jag har upplevt så här, när familjefäderna som fått uppehållstillstånd, måste genast försöka att få jobb där det finns jobb, sedan måste bostadsfrågan lösas och då kan den övriga familjen komma till Sverige. Det är inte mest synd om dem för eller senare får dom komma hit. Det som behöver upprop är alla o Syrien som inte har kläder,mat och vatten millioner barn behöver detta , hela Europa måste skyndsamt åtgärda detta problem tycker jag. Man måste vidga blicken så långt det går.En liten inblick i min levnadshistoria , hela våren 1952 försökte min fästman att få tag på en bostad som vi skulle kunna bo i , men det var alldeles omöjligt att få tag på . Så var det bara någon vecka kvar till vi kulle gifta oss men ingen bostad i sikte. Fortsättning följer. Till helgen är det fjärde advent och en vecka kvar till julafton. Trevlig helg önskar Sara-Dorthy

Av saradorthy - 9 december 2016 10:22

Denna vecka på onsdagen var jag på församlingens årliga Julfest för daglediga. För en billig penning fiCk vi riKligt smörgåsbord med risgrynsgröt och kaffe med dopp. Våran Pastor öppnade samlingen med Jultal ochså naturligtvis Julevangeliet , efter 2,5 Tim. så nöjda och glada, mätta gick vi eller åkte hem . Det var 100 personer där och serveringspersonalen som alltid är så perfekt vilket jobb dom lagt ner. I går så tog jag mig i kragen och kokade julgodis . Hör och häpna 4 sorter i dag skall jag kolla upp hur dom blev. Skall fortsätta lite på min livsberättelse, snart var det jan. 1952 och min fästman övertog bagerirörelsen han hade lånat pengar på Handelsbanken i Lycksele , så den gamla damen fick sina pengar. Han berättade att det var jobbigt att få ut allt gammalt och ålderdomligt och in med det nya som var mera praktiskt och mera lätthanterligt. Två första mån. var hans syster med och skötte butiken och sedan kom min lilla syster och övertog hennes jobb. Nu hade vi bestämt att vi skulle gifta oss midsommarafton 1952 . Jag jobbade kvar på ASEA i Umeå . Det lilla företaget rullade på riktigt bra. Fortsättning följer. Här i staden har det snöat, töat om vartannat nu är marken bar igen , men jag har bytt vinterdäck på min krycka Oscar för säkerhets skull det kommer säker mera snö till jul hoppas vi alla. En trevlig helg önskar Sara-Dorthy

Av saradorthy - 2 december 2016 12:36

Nu är det redan dec, tiden flyger iväg snart är det Jul. Måste blogga lite politik , ett jättebra förslag av moderaterna att det skall bli lokalpolisen i städerna och kanske större samhällen . Jag tror inte vi här i vår stad har så stora ploblem , men jag har hört att Sundsvall har det . För alla invånare känns det jättebra 5 poäng för det förslaget , hoppas att det går att förverkliga. Fortsättning från föregående blogg. Efter ungefär 2 veckor fick han besked att utbildningen i Göteborg var nerlagd. Besviken blev han , då finns väl bara ett val att köpa ett bageri . På sommaren 1951 fick vi ta pappas bil till Dalarna och han tittade på 2 bagerier, men tydligen tyckte han det var ingenting för honom. När vi kom hem fick vi veta att ett litet Hembageri i Sollefteå var till salu , pappa sa då åker vi dit . En liten dam i 67 års åldern hade köpt det av 2 andra gamla damer och ni ville hon sälja det . Min fästman tittade sig omkring och några som helst maskiner fanns inte. Men jag är 25 år och damen 67 år så jag skall väl kunna arbeta upp företaget när maskinerna som behövs har i köpts. Samt och gjorts affären gjordes upp muntligen för tillträde den 2 jan. 1952 . Hösten förflöt jämte sitt ordinarie jobb började han att läsa ekonomi på Hermods för att kunna sköta bokföringen . Jag sydde lakan broderade och virkade och det var så roligt för min bästa kompis hade också förlovat sig . Solen skiner i dag och jag tror att jag skall ta mig en promenad Hälsar Sara-Dorthy

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards